Bouw, ombouw of verbouw voor 4×4/4WD reizen, expeditie en offroad
Bij bouw, ombouw of verbouw voor 4×4/4WD reizen, expeditie en offroad gaan we als altijd eerst kijken naar de wensen van nu en in de toekomst. Heb je bijvoorbeeld het plan om eerst een veerpakket en daktent te monteren, en over een half jaar een grotere brandstoftank en achterbumper? Dan houden we daar nu al rekening mee met de keuze van de juiste vering en schokdempers. Want dat hangt allemaal samen met elkaar. Na beoordeling van het voertuig werken wij meestal van onder naar boven. Een aantal zaken die daarbij aan het licht komen:
Interesse? Neem vandaag nog contact op.
In de werkplaats hanteer ik 2 verschillende tarieven; het ‘standaard’ tarief en en ‘specialisten’ tarief. Hoe dat werkt leg ik hieronder uit.
Het ‘standaard’ tarief bestaat uit basis werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld remblokken vervangen, basis onderhoud en eenvoudige reparaties. Het uurtarief hiervoor is € 65,- exclusief 21% BTW.
Het ‘specialisten’ tarief is voor het aanleggen van elektra, interieurbouw, complexe reparaties zoals versnellingsbakken en assen, en opbouw van bepaalde accessoires waar veel aanpassingen bij komen kijken. Dit tarief is € 85,- exclusief 21% BTW.
Waar zitten die verschillen in? Bij de specialistische werkzaamheden zitten heel veel ‘verloren’ uren voor het opzoeken van de juiste materialen, technische informatie en plannen van de werkzaamheden. Deze uren kan ik niet volledig doorfactureren, maar zitten dus in het uurtarief verwerkt.
Ook de voorraad van onderdelen is anders. Bij het vervangen van een set remblokken bel ik in de ochtend de grossier, en de middag heb ik de blokken en aan het eind van de dag is de factuur gemaakt. Nagenoeg geen voorraadkosten.
Bijvoorbeeld voor het aanleggen van de elektro in een auto heb ik dozen voor met stekkers, kabels, ribbelkous, isolatiemateriaal, waarvan je maar 10% nodig hebt per jaar. Die incourante voorraad zit ook in het uurtarief verwerkt.
Ik tel ook het hogere uurtarief wanneer klanten zelf hun onderdelen meebrengen, zoals een lierbumper of een snorkel. Ook de uren die nodig zijn als iets niet past, worden dan doorberekend.
In de meeste gevallen bereken ik een vast bedrag voor bijvoorbeeld het monteren van een lierbumper, een veersysteem of andere aanpassing. Dit bedrag is in zoverre vast, onvoorziene werkzaamheden uitgesloten. Breekt er bijvoorbeeld tijdens de montage een bout af welke uitgeboord moet worden? Dan wordt dit (na overleg) uitgevoerd en extra doorberekend. Ook als na overleg de plannen gewijzigd worden, kan de montageprijs anders zijn, maar enkel met goedkeuring.
Met de vaste montagebedragen weet je van te voren waar je mee af bent, en kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.