4×4 Banden en velgen, ik kan er uren over praten. Ook zeker een product waarbij dit vaak gebeurd, want over smaak valt niet te twisten.
Lichtmetalen velgen, stalen velgen, beadlock velgen, alles heeft zijn voor- en nadelen. Ook elke 4×4 band heeft zijn eigenschappen.
Om u van een goed advies te voorzien, willen we graag meer weten van de auto, de vering, het gebruik en wat u belangrijk vind.

4x4 banden en velgen

Echt niet alleen maar zwart en rond. Banden kunnen het verschil maken op een 4×4

De meest gemonteerde banden zijn de zogenaamde “All Terrain” banden. Deze varieren van 50/50 (weg/terrein) tot 60/40 of 70/30.
Ook bij banden gaat de uitspraak “Size does matter” zeker op. Maar je kan niet ongestraft grotere banden monteren. Grotere banden kunnen gaan aanlopen in de wielkasten of stuurdelen, en kosten ook vermogen en dus brandstof. Maakt dus samen met mij een weloverwogen beslissing.

De banden die wij het meeste monteren zijn onder andere:

  • BF Goodrich All Terrain en Mud Terrain
  • General Grabber AT3 All Terrain
  • Cooper Discoverer AT3 en STT Pro
  • CST Land Dragon voor extreem offroad

Ook voor 4×4 velgen zijn er letterlijk honderden verschillende opties. Te beginnen bij staal en lichtmetaal.
Staal heeft bij veel mensen de voorkeur in verband met de eenvoud, prijs en gevoel van degelijkheid.
Maar het nadeel van een stalen velg is dat je beperkt bent in de styling, en het oog wil ook wat. De ‘Old Skool Look’ spreekt ook veel mensen aan.

stalen 4x4 velg

Het passen van een velg, om te checken of het aan de wensen voldoet

Bij een lichtmetalen velg moet je goed kijken naar het gebruik. Veel velgen zijn voor standaard toepassingen, en wij willen het vaak iets mooier/breder/groter maken.
Breedte, offset, naafgat zijn allemaal factoren om rekening mee te houden. Populair zijn de lichtmetalen velgen van Delta 4×4 en Black Rhino en Fuel. Deze hebben vaak een beadlock optiek, zonder de nadelen van een echte beadlock. Velgen voor de autosport zijn bekend van Braid, Arcasting Racer en OZ Racing. Ook zijn er nog de zogenaamde gesmede wielen. Deze hebben een zeer hoog draagvermogen, en een veel lager gewicht.

 

Jeep Wrangler JL JK wielen velgen banden

Robuuste look, maar zonder de nadelen van een echte beadlock velg

Als laatste zijn er de ultra-heavy-duty velgen van Hutchinson, een echte dubbele beadlock. Dit zijn velgen voor specifieke doeleinden, waar het rijden op zeer lage spanning van belang is, doorrijden na lekkage en het eventueel onderweg kunnen wisselen van een band.

Een beadlock is er in verschillende soorten, de ene meer geschikt voor op de weg als de andere.

Zoals u wellicht in de gaten heeft, te veel keuze om even online te beschrijven. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor uw auto zodat we samen tot de juiste set kunnen komen.