Sommige dingen zijn gewoon te groot om in de auto mee te nemen, zoals een daktent of een luifel. Andere dingen zijn (na gebruik) gewoon te smerig om in de auto te leggen, zoals een set rijplaten.
Voor al deze dingen, en nog veel meer kan je een roofrack monteren. Een roofrack is multifunctioneel. Maar schaf hem alleen aan als je hem echt nodig gaat hebben. Het is zonde om een mooi en duur roofrack te monteren, en hem vervolgens vol te leggen met een hardshell daktent. Dat kan bijvoorbeeld ook met een set HD dragers.

Amarok roofrack op hardtop

Een roofrack op een hardtop van een pickup kan, zolang hij maar verstevigd is.

Een roofrack is dus uitermate geschikt voor het monteren van een daktent, luifel, en eventueel andere grote zaken die je mee op reis wilt nemen, maar houd altijd rekening met het gewicht.
Probeer het platform van het roofrack zo dicht mogelijk op het dak te houden, met altijd +/-2 cm ruimte. De term buigen of barsten geldt ook voor het roofrack. Hoe dichter op hety dak hoe mooier, en hoe minder invloed hij heeft op het zwaartepunt van de auto. Voor een aantal auto’s zoals de VW Amarok en de Toyota Hilux hebben wij ook de platforms van Black Sheep Innovations. Groot verschil is dat deze volledig aansluiten op de cabine, met als gevolg minimaal geluid, zo laag mogelijk (soms van belang bij tolpoorten) en optisch ook heel prettig.

Toyota Hilux roof platform roofrack

Vooral belangrijk is om het roofrack niet te zwaar te belasten. De opgegeven maximale last (bijvoorbeeld 120 kg) is altijd inclusief het gewicht van het roofrack zelf, en “on-road”. Op het moment dat je offroad gaat rijden (met veel meer gaten en kuilen, dus piekbelasting) gaat hier vaak 30% van af. Ga dan maar eens tellen met je daktent, extra reservewiel, jerrycans gevuld met water en/of brandstof en de prachtige aluminium kisten die je tot de rand kan vullen. Niet alle fabrikanten geven deze waardes op, gelukkig is RhinoRack wel zo eerlijk en dit in de handleiding te vermelden. 2e punt van aandacht betreft gewicht is het zwaartepunt. Dit ga je niet een beetje verleggen, maar vrij heftig als je met hele zware lasten gaat rijden op je dak. Absoluut iets om rekening mee te houden bij het nemen van bochten, uitwijken en vergeet ook vooral het offroad rijden niet. Want als je normaal 45 graden schuin zou kunnen rijden, gaat dat met een vol beladen roofrack waarschijnlijk niet meer lukken.

Voor vrijwel alle 4×4’s kunnen wij een roofrack leveren en monteren. Van de klassieke 4×4’s tot de steeds meer populair wordende bussen zoals de VW Transporter T5 en T6 en de Mercedes Sprinter. De merken die wij onder andere voeren zijn ARB, Rhino Rack, Black Sheep Innovations, Rival en Frontrunner.

Neem contact met mij op voor het juiste advies voor uw 4×4 reisauto.