Bij het lezen van vliegtuigonderhoud zullen velen de wenkbrauwen fronzen.
Toch is het eigenlijk iets heel normaals, en wat in beperkte mate ook al gedaan word.
Betrouwbaarheid is bij een vliegtuig van groot belang. De gevolgen van ‘pech onderweg’ zijn namelijk iets groter dan bij andere soorten vervoer.
Daarom worden in de luchtvaart volgens strakke schema’s onderdelen preventief vervangen. Niet pas als ze kapot zijn, maar ruim binnen de te verwachten levensduur worden delen vervangen voor nieuwe delen. Na bijvoorbeeld 15.000 vlieguren wordt de motor vervangen.
Dat doen we in kleine mate ook bij de auto. Een distributieriem vervang je bij 100.000 km of 10 jaar (verschilt per auto) voordat hij kapot loopt.
Dit kan je ook verder doortrekken. Elk onderdeel in de auto heeft slijtage, en zal op den duur uitvallen of kapotgaan.
Als je dit stapsgewijs gaat vervangen, weet je per onderdeel dat je weer 100-200.000 km probleemvrij bent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan remklauwen, verstuivers, turbo’s, wiel/fuseelagers etc. Voordeel is dat je de uitgaven kan plannen, en dat je geen nevenschade hebt als wanneer iets echt kapot loopt.
Meer weten over vliegtuigonderhoud voor uw 4×4? Neem gerust contact met mij op.