8.8 moer en bout

Bij normaal weggebruik op de west-europese biljartlakens (zo glad zijn onze wegen) heb je hier geen last van, maar bij langdurig offroad rijden over slechte paden, gravel of stenen gebeurt er iets bijzonders met je auto.

Door extreem lange en heftige trillingen lopen bouten en moeren los. Iets wat wij heel sterk tegenkwamen bij deelname aan de Breslau Rally, alle belangrijke bouten en moeren van de ophanging werden elke dag nagelopen en vaak ook opnieuw vastgedraaid.

Juiste aanhaalmoment en borging verschillen per toepassing. Zo ga je de wielbouten niet met Loctite vastzetten. Een zelfborgende moer werkt heel goed, maar is niet geschikt voor vaker los-vast draaien. Kijk dus goed naar de toepassing, en laat je eventueel adviseren door een professional.

En met professional bedoel ik niet de “Dat zeg ik” bouwmarkt, daar moet je voor bouten en moeren zo ver mogelijk wegblijven. Zoek een ijzerhandel die kwaliteits materiaal verkoopt, deze hebben vaak zelfs nog losse verkoop. Hierbij betaal je een paar cent meer voor een bout en moer, maar weet je wel zeker dat de schroefdraad niet verdwijnt bij de eerste keer aandraaien. Een goede bout heeft als norm 8.8, 10.9 of 12.9. De montagematerialen van deze bouwmarkt halen vaak de 4.4 norm niet eens, dus vermelden ze het maar niet…..

Verschillende manieren van borgen