Van voor naar achter, van links naar rechts

Goede kans dat er nu een carnavalskraker door je hoofd gaat. Daar heeft het echter niets mee te maken.
Regelmatig krijg ik de vraag om de beste banden voorop te leggen. Want, denken de meeste mensen immers, daar rem je het hardst en stuur je ook mee.

Het tegendeel is waar. De beste banden leg je achterop.

Waarom? Onderstuur (het glijden over de voorbanden) is makkelijker op te lossen dan overstuur (glijden van je achterbanden).
Onderstuur is meer voorspelbaar, kan je oplossen door snelheid te minderen of een bocht ruimer te nemen. De auto blijft enigszins bestuurbaar.
Overstuur ontstaat zo plotseling en heftig, dat is bijna niet op te vangen (tenzij je Colin McRae of Max Verstappen heet).

Nu wil je natuurlijk het liefst op alle 4 de banden zo veel mogelijk profiel. Maar door sturen, wielaandrijving, wielophanging en uitlijning kan er toch iets verschil in slijtage optreden.
Wissel vandaar de banden bij elke onderhoudsbeurt van links naar rechts, en van voor naar achter. Hierdoor houd je de slijtage gelijk, en beperk je ook geluid door slijtage.

Binnenkort een filmpje op deze site waarin dit nog duidelijker wordt.

Meer weten over banden, bandenslijtage of het vervangen ervan? Neem gerust contact met me op.

BF Goodrich AT KO2 All Terrain Build by Jip