En als we het over de duivel hebben, bedoelen we in dit geval de roestduivel…..
Een klant belde mij met de vraag of ik wat kleine gaatjes kon herstellen in het chassis van zijn Nissan Patrol Y61.
Geen probleem, stuur maar wat foto’s. Dat zag er niet zo ernstig uit, dus de auto ingepland en laten komen om hem weer netjes klaar te maken voor de APK.
Dat liep even wat anders……
Bij goed kijken op de brug kwam er het een en ander aan het licht. De balken aan de achterzijde waren behoorlijk ingespoten met dikke zwarte tectyl, en daaronder leer wel strijkbare kit te zitten.
Op zich nog niet zo’n probleem, maar laten we dat eerst maar eens goed weghalen, anders hebben we geen ‘schoon vlees’ om aan te werken.
Wat toen aan het licht kwam was echt een stukje Old Skool wegmoffelen van bestaande roestschade. Na veel hakken en bikken heb ik maar liefst 1.5 emmer purschuim (!?!?!?!) uit de chassisbalken, of liever gezegd wat er nog van over was. Niet zo heel fraai dus.
Dit kwam onder de kitlaag vandaan…..
Niet alleen het onderste gedeelte van de chassisbalk was weg, maar ook de zijkanten waren flinterdun geworden door het jarenlang roesten van binnenuit. Als hier ooit een zware aanhanger achter zou moeten, zou dat echt levensgevaarlijk zijn.
Dit was dus de werkelijke schade
Goed, we weten nu wel waar we aan toe zijn, maar oplappen was eigenlijk geen optie meer. Zo veel vormen maken kost enorm veel tijd. Niet onmogelijk, maar wel een kostbare klus. Gelukkig kan ik voor de Nissan Patrol GR Y60 en GR Y61 reparatiedelen leveren voor het chassis. Er zijn 3 verschillende versies; het laatste stuk met langsbalk en trekhaakbevestiging, een half chassis en een volledig nieuw chassis. Omdat het chassis vanaf de achteras eigenlijk nog wel in goede staat was, werd de keuze gemaakt om het laatste stuk te gaan vervangen.
Gelukkig had de auto eerder al een bodylift gehad, dit gaf namelijk behoorlijk meer ruimte om rond het chassis te kunnen werken. Allereerst heb ik de tank verwijderd en al het flinterdunne materiaal van het chassis weggehaald. daarna het vervangingsdeel gemonteerd op de vaste bodypunten aan de achterzijde.
Dan is het passtukken maken. Omdat het chassis net iets verder weg was dan het vervangingsdeel lang was, moesten er een paar sterke verbindingen komen. Dit is dus knippen en plakken, maar dan met 5 mm stalen platen. Heel wat slijpschijfjes zijn er die dag doorheen gegaan. Daarna hechten van de platen voor de juiste passing.
Nadat het nieuwe deel eerst met zinkspray en een aantal laklagen behandeld is (van binnen en buiten) het deel gemonteerd en de eerste hechtjes gezet. Check, check dubbel check. Hij zit goed, dus toen kon ik gaan aflassen. Ik hoorde wat ratelen in de meterkast, maar dat bleek de stroommeter te zijn die even niet wast wat er gebeurde…… Heel wat meter lasdraad er doorheen gegaan die middag.
Nadat alles afgekoeld was, de las stukken nogmaals behandeld met zink en lak, om hem daarna in een zwarte coating te zetten. De tank opnieuw gemonteerd en de bumperhoeken met wat kunstgrepen weer vastgezet (stalen achterbumper staat later gepland)
Al met al een stevige klus, die zeker niet meeviel. Maar wel een waar ik achter kan staan, de klant kan weer veilig op weg met aanhanger of een flinke ruk geven aan de verstevigde sleepogen.
Ook een roestprobleem met uw Nissan Patrol of een andere 4×4? Mail me voor een afspraak om te kijken of we ook dat gevecht kunnen winnen.