Nieuwe schoenen moet je altijd even inlopen. Pas als je er een week op gelopen hebt, gaan ze naar je voet zitten en ga je er acht plezier van hebben.
Dat is op een bepaalde manier ook met 4×4 banden. Deze moet je ‘inrijden’. De waarschuwing; “Nieuw wegdek, langere remweg” is bij iedereen wel bekend.
Een 4×4 band bestaat uit vele lagen rubber, staal en koord. Tijdens het maken van de band, wordt er een laagje toegevoegd die voorkomt dat de band plakt aan de mal waarin hij gevormd wordt. Pas na een paar honderd (?!?!) kilometer is deze laag van de band gesleten, is het loopvlak iets opgeruwd en zal de band op zijn best presteren.
Dit heeft overigens niets met de blauwe laag op de zijkant van de band te maken. Deze laag is enkel aangebracht om de witte letters te beschermen en laat zich makkelijk met een harde borstel en wat warm water verwijderen.
Probeer dus de eerste paar honderd kilometer niet meteen de maximale prestaties op te zoeken. Geef de band de tijd om in te slijten, zodat je daarna de grens kan opzoeken.
Meer weten over 4×4 banden en de eigenschappen ervan? Neem gerust contact met mij op.