Saris Adventure Vehicles Toyota Hilux specialist
Met name de afgelopen tijd heb ik veel aan diverse Toyota Hilux mogen werken. Met name de Vigo en Revo (van zeg maar 2005 tot heden) komen veel voor. De oudere types Hilux zijn helaas wat schaarser, die zijn de afgelopen 10-15 jaar heel veel naar de export gegaan. Zonde natuurlijk, want de Toyota Hilux is een van de (dan al niet dé) beste pickup’s ter wereld. Niet voor niets dat je ook de Hilux van 20 tot 30 jaar oud overal ter wereld tegenkomt.
Zijn er ook zwakke punten van de Toyota Hilux? Jazeker wel, zoals bij elke auto.
Natuurlijk de grootste vijand van elke 4×4; roest. Roest is het grootste probleem. Het begint vaak bij de dorpels, de schermen en uiteindelijk geeft ook het chassis de geest. Alles is te repareren, maar zeker bij vergevorderde roestschade aan het chassis kan vervanging ook een optie zijn. Een nieuw chassis is dan de enige optie. Laat je 4×4 nakijken door een echte Toyota Hilux Specialist.
Als je de Toyota Hilux eenmaal in goede staat hebt, behandel hem goed tegen roest, en maak hem goed schoon! Vooral de binnenzijde van het chassis is extreem belangrijk.
Een lier monteren op een Toyota Hilux kan op verschillende manieren. Met een zogenaamde Hidden Winch Kit, waarbij de lier grotendeels achter de bestaande bumper komt te vallen. Voordeel is dat het heel discreet is, en je hoeft geen grote stalen bumper te monteren, welke ook vrij zwaar en kostbaar is. Nadeel is dat de bestaande kwetsbare bumper blijft, en de aanloophoeken niet verbeteren. Andere optie is een stalen lierbumper van bijvoorbeeld ARB, Rival, AFN, Gobi-X of Onca heb je dat voordeel wel, een hele stevige en degelijke oplossing. Ook een stalen achterbumper kan een optie zijn, de (vaak chromen) originele bumper vouwt al om bij een lichte aanraking met zand of modder.
Een snorkel monteren op de Toyota Hilux is sterk aan te bevelen bij offroad reizen waarbij doorwadingen gaan voorkomen, maar ook voor het rijden in een stoffig konvooi kan het een voordeel zijn. Denk ook zeker aan de ontluchting van de assen en de versnellingsbak en tussenbak. Goede (lekdichte) montage en jaarlijkse controle van de aansluitingen moet ook zeker niet vergeten worden.
Op het dak van de cabine kan je een roofrack monteren, met daarop een daktent, extra reservewiel, jerrycan voor diesel of water, en wat je allemaal nog meer mee wilt nemen. Houd er wel rekening mee dat het zwaartepunt behoorlijk veranderd als je meer dan 100 kg op het dak gaat leggen. Achterop de laadbak is een hardtop (ook wel canopy genoemd) te monteren van bijvoorbeeld Big Country, Bushtec of Alucab. Deze degelijke canopy is sterk genoeg om een (2e) daktent te dragen, extra bergruimte te creeeren of een complete inrichting in te maken, compleet met koelkast, ladesysteem, 2e accu, watertank en wat je allemaal nog meet mee kan nemen op een wereldreis of expeditie.
Verhogen door een Toyota Hilux specialist
Door zijn onafhankelijke wielophanging aan de voorzijde en de bladveren aan de achterzijde is hij goed te verhogen, maar dat gaat niet veel verder dan een 50-60 mm. Anders gaan met name de assen aan de voorzijde en het rijgedrag problemen opleveren. In de basis bestaat een verhoogd veerpakket uit 4 (schroef- of blad-)veren en 4 schokdempers. Deze dempers en veren moet je goed uitzoeken, de juiste veer voor de juiste hoogte en gewicht. Want een auto verhogen met standaard 400 kg achterin is anders dan een auto die enkel leeg gereden wordt. Denk ook goed na over de toekomstplannen met de auto. Wil je over een paar maanden een aluminium hardtop met daktent monteren? Houd daar dan vast rekening meet met het uitkiezen van de juiste veer.
Ook de rubbers van de draagarmen dienen in goede staat te zijn. Verhogen van de Toyota Hilux kan met veren en dempers onder andere van Old Man Emu (OME) met de Nitrocharger Sport of met de BP-51 voor als je maximale prestaties wenst. Deze schokdemper is volledig instelbaar naar terrein en gebruik, dus een ideale oplossing voor degene die hem ook voor werk of prive gebruikt. Ook kunnen wij de exclusieve veerpakketten van JRZ Suspension leveren, voor als je de beste kwaliteit wilt.
Extra verlichting zoals verstralers, breedstralers of andere LED lampen op de Toyota Hilux monteren kan op verschillende manieren. Allereerst een LED insert in de koplampen van PIAA. Dit geeft een grote verbetering van het dimlicht. Daarna kan je verstralers monteren op de bumper, Lazer LED lampen strak weggewerkt in de grille, een LED-bar op de bumper of op het dak. Ook aan de achterzijde zijn extra werklampen te monteren, in de bestaande bumper of extra opgebouwd bijvoorbeeld op het roofrack of de canopy. Denk ook hierbij na wat je nu en later met de auto wilt gaan doen. Met name het aansluiten kan je soms beter voorbereiden, zodat je later alleen maar hoeft te monteren en de kabel al voorbereid ligt.
Voor de voeding van de (compressor) koelkast, werkverlichting en/of andere verbuikers is het wijs om een 2e accu te monteren, de zogenaamde huishoudaccu. Deze kan je theoretisch helemaal leeg trekken, en dan gewoon nog starten op de startaccu. Wel zo fijn als je in de middle of nowhere bent. Erg belangrijk is het kiezen voor de juiste scheiding van de accu’s, en of je ook wilt werken met een zonnepaneel. Zeker bij de nieuwere Euro6 motoren in de Revo is dit belangrijk. Sommige accu’s kunnen we zelfs kwijt onder de vloer achter de bestuurdersstoel.
Meer weten over de aanpassingen van uw Toyota Hilux en/of uw eigen plannen voor reis, expeditie of overland trip bespreken? Neem contact met mij op via jip@buildbyjip.nl of bel me op 06-11028208 dan maken we een afspraak voor een oriënterend gesprek. Liever online ontmoeten? Ook geen probleem.