Patrol GR Y61 GU4 Saris Adventure Vehicles Build by Jip

Saris Adventure Vehicles; Nissan Patrol specialist.

Ik geef toe; ik heb wel enige voorliefde voor de Nissan Patrol. Begonnen met de Patrol R160 3.3 TD, daarna de Y60 welke later werd omgebouwd tot pickup, een 2003 Y61 3.0 (365000 km op de klok) en nu een GU4 Nissan Patrol GR Y61. Waarom? Ik ben sowieso fan van de japanse kwaliteit, en de Patrol is wat mij betreft een ondergewaarde auto. Helaas niet veel te vinden met de machtige 4.2 TD (er komt eens een enkel exemplaar voorbij), maar met juist onderhoud zijn zowel de 2.8 als de 3.0 uitstekende auto’s. Ongekend sterke assen, welke ook veel in de buggy bouw gebruikt worden, voor als het echt stevig moet zijn maar het niet meteen 20k hoeft te kosten voor een setje Spidertrax assen. De GR Y61 met automaat mag hier minder trekken dan de handgeschakelde versie, maar in Duitsland kan je ontheffing krijgen tot 8% hellingen om toch met 3500 kg te mogen rijden op Duits kenteken. Helaas worden de goede Patrols ook schaars, dus ook voor mij was het zoeken naar de juiste uitvoering in de juiste staat.

Zijn er ook zwakke punten van de Nissan Patrol? Jazeker wel, zoals bij elke auto (ja Toyota rijder, ook die heeft ze).
Zo zijn de 2.8 cilinderkoppen gevoelig voor oververhitting met als gevolg een gescheurde koppakking of nog erger een gescheurde kop. Rijd dus niet die laatste 10 km door naar huis als de motor heet loopt.  De 3.0 Di koppeling en met name het dubbel massa vliegwiel willen nog wel eens de geest geven, net als elke andere 4×4 met een koppeling in deze uitvoering. Gelukkig kan ik een Heavy Duty koppeling met een enkel massa vliegwiel monteren, dan ben je daar gegarandeerd vanaf. De eerste 3 liters hadden problemen met de koeling van de zuigers, met een gapend gat daarin als gevolg.

En natuurlijk de grootste vijand van elke 4×4; roest. Roest is het grootste probleem. Het begint vaak bij de dorpels, de schermen en uiteindelijk geeft ook het chassis de geest. Alles is te repareren, maar zeker bij vergevorderde roestschade aan het chassis kan vervanging ook een optie zijn. Een gegalvaniseerd nieuw chassis is dan de beste optie. Maar ook de frontbalk bij een Y61 kunnen wij vervangen voor een originele of een aftermarket versie.

Laat je 4×4 nakijken door een echte Nissan Patrol Specialist.

Als je de Nissan Patrol eenmaal in goede staat hebt, behandel hem goed tegen roest, en maak hem goed schoon! Vooral de binnenzijde van het chassis is extreem belangrijk.

Verhogen door een Nissan Patrol specialsit

Door zijn starre assen aan de voorzijde en de achterzijde is hij uitermate goed te verhogen. In de basis bestaat een verhoogd veerpakket uit 4 schroefveren en 4 schokdempers. Deze dempers en veren moet je goed uitzoeken, de juiste veer voor de juiste hoogte en gewicht. Want een auto verhogen met standaard 400 kg achterin is anders dan een auto die enkel leeg gereden wordt. Denk ook goed na over de toekomstplannen met de auto. Wil je over een paar maanden een lier en of een lierbumper monteren? Houd daar dan vast rekening meet met het uitkiezen van de juiste veer.
Naast de veren en schokdemper (onterecht ook vaak schokbrekers genoemd) zijn een aantal andere onderdelen van een goed veerpakket onder andere casterrubbers, verstelbare reactiestangen, verstelbare panhardstang en verlengstukken van de stabilisator. Ook de rubbers van de draagarmen dienen in goede staat te zijn. Verhogen van de Nissan Patrol kan met veren en dempers onder andere van Old Man Emu (OME) met de Nitrocharger Sport of met de BP-51 voor als je maximale prestaties wenst. Deze schokdemper is volledig instelbaar naar terrein en gebruik, dus een ideale oplossing voor degene die hem ook voor werk of prive gebruikt.

Remmen zijn standaard in orde, maar een upgrade met HD schijven en remblokken is altijd mogelijk. Een set met RVS omvlochten remslangen kan nooit geen kwaad, en bij stevige verhogingen sterk aan te bevelen. Nissan Patrol specialist

Met een kleine (tot 6-7 cm) verhoging is op een Y61 vrij goed een 35 inch band te monteren. Met een grotere verhoging zelfs nog een grotere band. Maar let op; een grotere band kost vermogen! Je kan dus in de problemen komen als je regelmatig aan het inhalen bent. Gelukkig is dit ook op te lossen met een diff-ratio kit. Hierbij worden het kroonwiel en pignonwiel vervangen voor een versie met een andere overbrenging, zodat je weer op de originele overbrenging zit. Bij het uitvoeren van deze aanpassing is het zeer raadzaam om de lagers van het differentieel ook meteen te vervangen.

Een lier monteren op een Nissan Patrol kan op verschillende manieren. Met een zogenaamde Hidden Winch Kit, waarbij de lier grotendeels achter de bestaande bumper komt te vallen. Voordeel is dat het heel discreet is, en je hoeft geen grote stalen bumper te monteren, welke ook vrij zwaar en kostbaar is. Nadeel is dat de bestaande kwetsbare bumper blijft, en de aanloophoeken niet verbeteren. Met een lierbumper van bijvoorbeeld ARB heb je dat voordeel wel, een hele stevige en degelijke oplossing. Ook een stalen achterbumper kan de ellende met de achterlichten oplossen.

Extra verlichting op de Nissan Patrol monteren kan op verschillende manieren. Allereerst een LED insert in de koplampen van PIAA. Dit geeft een grote verbetering van het dimlicht. Daarna kan je verstralers monteren op de bumper, een LED-bar op de bumper of op het dak. Ook aan de achterzijde zijn extra werklampen te monteren, in de bestaande bumper of extra opgebouwd bijvoorbeeld op het roofrack.

Snorkel gemonteerd door Nissan Patrol specialist.

Een snorkel monteren op de Nissan Patrol is sterk aan te bevelen bij offroad reizen waarbij doorwadingen gaan voorkomen, maar ook voor het rijden in een stoffig konvooi kan het een voordeel zijn. Denk ook zeker aan de ontluchting van de assen en de versnellingsbak en tussenbak. Goede (lekdichte) montage en jaarlijkse controle van de aansluitingen moet ook niet vergeten worden.

Aan de binnenkant van de Nissan Patrol kunnen we bijvoorbeeld lades monteren voor het opbergen van bagage, camping gear, of recovery materiaal zoals sleeplinten. Hierdoor heb je toch een mooie vlakke laadvloer, en hoef je niet de hele auto uit te pakken als je net die ene harpsluiting nodig hebt.
Sportstoelen worden eigenlijk alleen gemonteerd bij autosport of specifieke rugklachten, de standaard stoelen voldoen prima zolang ze niet helemaal uitgezakt zijn.

Voor de voeding van de koelkast, werkverlichting en/of andere verbuikers is het wijs om een 2e accu te monteren, de zogenaamde huishoudaccu. Deze kan je theoretisch helemaal leeg trekken, en dan gewoon nog starten op de startaccu. Wel zo fijn als je in de middle of nowhere bent. Erg belangrijk is het kiezen voor de juiste scheiding van de accu’s, en of je ook wilt werken met een zonnepaneel.

Op het dak kan je een roofrack monteren, met daarop een daktent, extra reservewiel, jerrycan voor diesel of water, en wat je allemaal nog meer mee wilt nemen. Houd er wel rekening mee dat het zwaartepunt behoorlijk veranderd als je meer dan 100 kg op het dak gaat leggen.

Wat kan er nog meer? Te veel om op te noemen. Samen gaan we kijken wat de wensen zijn voor uw Nissan Patrol, en dan bouw ik voor u de ultieme reisauto.

Meer weten of specifieke vragen? Mail naar jip@buildbyjip.nl of bel me op 06-11028208. Ik maak graag een afspraak in de werkplaats in Valburg.

Jip Saris; Nissan Patrol specialist

Nissan Patrol R 160 3.3D
Patrol GR Y61 3.0 LWB Build By Jip