4×4 met de paplepel ingegoten
Letterlijk opgegroeid in de werkplaats. Met de monteurs meekijken, de hefbrug bedienen, met de looplamp bijschijnen, en in de pauze de kast van mijn moeder ingestuurd worden om koekjes te scoren voor de monteurs.
Ik ben Jip Saris
Op mijn 16e begonnen bij Mitsubishi in Nijmegen. Pa zei: “Ga het vak eerst maar eens bij een ander leren”. In de avonduren en weekenden was ik te vinden in de werkplaats van Saris 4×4, want de hobby-auto moest blijven rijden en verbeterd worden. Dus na enige tijd toch overgestapt naar deze werkplaats, waar ik mijn opleiding 1e autotechnicus en APK keurmeester haalde.
Na een klein ongelukje met een versnellingsbak ben ik op kantoor terecht gekomen en ging ik de verkoop doen. Eerst alleen auto’s, later meer en meer 4×4 accessoires. Diverse opleidingen en trainingen gevolgd waardoor ik ook het organisatorische gedeelte goed onder de knie had. Het sleutelen deed ik enkel nog in de avonduren, onder andere veel aan de Patrol waar ik na 2x herbouwen in 2020 de Breslau mee heb gereden. Vooral in die tijd veel ervaring opgedaan met CAD tekenen en het bouwen en ontwerpen van speciale delen.
Naast 4×4 is er natuurlijk nog wel wat meer in het leven. Ik ben gelukkig getrouwd met Deborah en samen hebben wij 2 zoons, Kay en Luca. Verder ben ik parttime brandweerman (vergeef me als ons gesprek onderbroken wordt door de pieper), en geef ik cursus en instructies.
4×4 is mijn passie
Vanaf mijn 12e ging ik met mijn vader Hans mee naar de 4×4 evenementen van Captain 4WD, proeven rijden met welke auto we toen ook reden. Nog voor ik 18 was, stond de eerste Samurai al te wachten, gekocht van mijn spaargeld. Op dat moment denk je dat je alles beter kan, moet helaas toegeven dat dat niet zo was. Maar na veel oefenen, veel vastrijden en een onvermijdelijk deukje krijg je op een gegeven moment het kunstje wel onder de knie.
Vele andere 4×4’s volgden, allemaal met voor- en nadelen. Voorliefde voor de Nissan Patrol is er altijd al geweest, zowel de R, GR Y60 en de Y61 heb ik met liefde gereden. Vanaf 2007 diverse 4×4 reizen gemaakt naar o.a. Polen en Oekraïne, zo met het 4×4 reizen besmet. In 2006 en 2009 bij de finish van ‘Le Dakar’ geweest, een van de mooiste dingen die je met je vader kan doen. Zo ook besmet geraakt met het rally virus, waar ik daarna steeds meer bezig ben.
Na 22 jaar werken bij Saris 4×4, was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Mijn eigen werkplaats, waar ik ontwerp, verkoop en bouw volledig in eigen hand heb.
Techniek en ervaring, de basis voor een goed advies
Iets kunnen verkopen is niet zo moeilijk, maar ik ben geen klassieke verkoper. De producten die bij mij verkrijgbaar zijn, zijn getest in de praktijk. Ook door mijn technische kennis kan ik als geen ander de wensen van u omzetten naar een technisch plan. Vanuit dat plan werk ik naar een volledige offerte, open of gesloten. Om tot een goed plan te komen voor een complete ombouw zullen we eerst om tafel moeten gaan zitten om de wensen en globaal het budget te bespreken. Omdat ik alleen werk en tijd een kostbaar goed is, doen we dit enkel op afspraak. Mail me voor een afspraak, dit kan uiteraard ook buiten ‘normale’ kantooruren.
Voor een aantal 4×4 delen/accessoires hoeft u de deur helemaal niet uit, deze kunt u namelijk gewoon via de webshop bestellen. Wel zo makkelijk en snel.