Het veersysteem van uw 4×4
Bij het aanpassen van een 4×4 voor reis, expeditie of offroad komen een hoop factoren kijken, en een van de eerste dingen is vaak het veersysteem. Toch is dit iets waarbij je goed vooruit moet denken. Het veersysteem is namelijk iets wat je goed af moet stemmen op het gebruik, en kan heel anders uitpakken wanneer je dit niet goed inschat. Standaard veerpakketten bestaan eigenlijk niet. Iedere 4×4 is anders. Zelfs verschillen tussen auto’s, die op het eerste oog hetzelfde lijken. Zo is een Toyota Landcruiser in Australie heel anders uitgevoerd dan hier in Europa. Om een goed advies te kunnen geven, moet je nadenken over waar je gaat rijden, hoe extreem je gaat rijden, wat ga je meenemen, hoe ga je slapen en wat vind je verder nog belangrijk. Een auto 20 cm verhogen kan wel, maar houd er rekening mee dat je heel veel aan moet passen en dat de rij-eigenschappen op de weg niet beter worden.
Een veerpakket bestaat uit een aantal onderdelen:
- Schroefveer, torsieveer of bladveer
- Schokdemper (vaak onterecht schokbreker genoemd)
- Rubbers van de ophanging
- Reactiearmen, eventueel aangepast om de wielen weer in de juiste stand te krijgen
Met de veren kan je de hoogte van de auto aanpassen, of zorgen voor extra draagvermogen. Veel 4×4’s zijn relatef licht geveerd, om ze toch nog enigszins comfortabel te maken. Maar met een daktent, volle koelkast en bagage voor 3 weken vakantie kan het wel eens te veel worden voor de vering. Ook is van belang waar je gaat rijden; hier is west-europa hebben we asfalt zo glad als een biljartlaken, maar zodra je hierbuiten komt wordt dit al snel anders. Je schokdemper moet dan ineens zo veel meer bewegingen afremmen, dat de olie die erin zit veel te heet word en er inwendig schuimvorming optreed. Schuim is lucht, en lucht is samendrukbaar. Oftewel; een schokdemper die niets meer doet. Dat is niet alleen oncomfortabel, maar ook nog eens gevaarlijk. De auto raakt vrijwel onbestuurbaar.
De meeste schokdempers van Old Man Emu en Koni (merken welke wij onder andere voeren) zijn gemaakt en getest onder de zwaarste omstandigheden. Betere rubber, meer olie, rondom afgelast, allemaal eigenschappen van een top kwaliteit schokdemper. Voor speciale doeleinden (race/rally) zijn er ook dempers welke volledig instelbaar zijn.
Wilt u een goed advies voor het juiste veerpakket voor uw 4×4? Stuur mij een email en ik neem contact met u op.